امکانات و مزايايي که ويندوز 10 نسبت به بقيه سيستم عامل ها دارد

با عرضه ويندوز 10 بررسي امکانات و ويژگي‌هاي آن آغاز شده است. اگر چه اين ويندوز به علت برخي قابليت هايش از توانمندي بيشتري براي جمع آوري اطلاعات شخصي کاربران برخوردار است، اما مزاياي زيادي هم دارد.
امکاناتي مانند سيستم تشخيص چهره، پشتيباني از صفحه نمايش لمسي، دسکتاپ چندگانه، دسترسي سريع به File Explorer، و حتي مرورگر Edge، تجربه کاربري روزانه شما را از ويندوز بهبود مي‌بخشد.

مطمئناً، افرادي که ازWindows Media Center استفاده مي‌کنند، با ويندوز 10 مشکل خواهند داشت و برخي از آنها ممکن است نرم‌افزارهاي بسيار قديمي را نصب کنند که ديگر کار نخواهند کرد. يکي از مشکلات ديگر ويندوز 10 ايمني حريم خصوصي افراد است. اگر دوست داريد، مي‌توانيد تمام گزارش‌هاي کاربري خود را غيرفعال کنيد. اگرچه برخي از بهترين ويژگي‌هاي جديد ويندوز را از دست خواهيد داد. حتي لازم نيست وارد حساب کاربري خود شويد. توجه داشته باشيد که اين دسترسي در سيستم عامل Mac امکان‌پذير نيست.

کاربراني که از نسخه‌ي Insider ويندوز 10 استفاده مي‌کنند، به مدت چند ماه ويژگي‌هاي جديد نسخه‌هاي قبلي سيستم عامل را بررسي کرده و نگران مشکلات نرم‌افزاري احتمالي نيستند. پس از بررسي‌ها و رفع مشکلات به طور متمادي، در نهايت شرکت مايکروسافت آخرين نسخه‌ي بررسي شده و پايدار را به عنوان بروزرساني ساليانه در اختيار همه‌ي کاربران مي‌گذارد.

ويندوز 10، مشکلات و نواقص windows 8.1 را پوشش داده و آن‌ها را برطرف کرده است. (منوي استارت به حالت قبلي برگشته و تاحدودي نيز کامل‌تر شده است).

قسمتهايي از منو به صورت Live tiles نمايش مي‌يابند و امکان نمايش منو به صورت تمام صفحه نيز وجود دارد.

در منوي استارت برنامه‌ها و اپليکيشنهاي استفاده شده، به ترتيب نمايش داده مي‌­شوند. اين ويژگي قبلا در ويندوز 7 نيز وجود داشت.

يکي ديگر از ويژگي هاي اصلي ويندوز 10، Continuum است. اين ويژگي موجب تطبيق رابط کاربري در دستگاه‌هايي که از اين ويندوز در آنها استفاده شده، مي­شود. به علاوه موجب تعامل متقابل و طراحي ظاهري يکسان در دستگاه‌هايي مانند موبايل‌ها، تبلت‌ها، لپتاپها و کامپيوترهاي شخصي مي‌شود.

 از مزاياي ويندوز 10 اس مي توان به موارد زير اشاره کرد:

  • سرعت بوت بيشتر و کمتر از 5 ثانيه
  • سرعت ساخت اکانت جديد تا 3 برابر سريعتر (اين قابليت براي دستگاه هاي مدارس و دانشگاه ها که چندين کاربر در طول روز از آنها استفاده مي کند بسيار اهميت دارد.
  • امنيت فوق العاده و عدم وجود بد افزار براي اين سيستم عامل، چرا که تنها برنامه هاي استور بروي آن نصب مي شود و تمامي اپليکيشن هاي استور توسط مايکروسافت از نظر ويروس و بد افزار کنترل شده اند.
  • مصرف شارژ کمتر به علت استفاده بهينه از منابع سيستم در اپليکيشن هاي UWP موجود در استور.
  • رايگان بودن سيستم عامل براي توليد کنندگان سخت افزار همانند، ايسر، اچ پي و ايسوس و … که باعث توليد لپ تاپ هاي ارزان براي آموزش با قيمت تنها 189 دلار مي شود!
  • قابليت ذخيره سازي اطلاعات راه اندازي يک دستگاه بروي فلش USB و استفاده از آن براي راه اندازي بي نهايت سيستم ديگر همانند سيستم نخستين. (اين قابليت هاي مديران آي تي فوق العاده است و مي توانند در اول هر سال جديد کليه سيستم هاي خود را به سرعت راه اندازي نمايند.)
  •  

سرعت و کارايي اين نسخه از ويندوز 10 براي دانش آموزان بسيار اهميت دارد و باعث مي شود که فارق از نگراني هاي تنظيمات سيستم عامل از آن براي کسب دانش روز افزون استفاده نمايند. اميدواريم تا مدارس و دانشگاه هاي ما نيز به استفاده از اين سيستم عامل فوق العاده روي بياورند و توسعه دهندگان نيز نسخه هاي جديد برنامه هاي خود را در استور ويندوز 10 به صورت يکپارچه قرار دهند. ويندوز 10 اس نيز همانند ساير نسخه هاي ويندوز 10 از هسته ي مرکزي يکسان با آنها برخوردار است و همراه با ساير نسخه هاي بروز رساني خواهد شد.

نرم‌افزار هاي همگاني ويندوز 10

مايکروسافت در زمينه نرم‌افزا رهاي همگاني (Universal apps) يعني نرم‌افزار هايي که هم در ويندوز 10 ويژه رايانه‌ هاي روميزي و لپ‌تاپ و هم در ويندوز 10 ويژه تلفن‌همراه قابل‌اجرا باشد، موفقيت‌ هاي بزرگي کسب نموده است. فروشگاه جديد و مدرن‌ Windows Store، عرضه‌کننده نرم‌افزار هاي رايانه‌ هاي روميزي و نرم‌افزار هاي همگاني است.
کيفيت برنامه‌ هاي پيش‌فرض خود ويندوز بسيار بالاتر رفته است. به‌ غير از برنامه‌ هاي Weather ويژه نمايش وضع هوا، برنامه مديريت پست‌الکترونيک Mail، برنامه‌ هاي Sports، News و غيره، يک برنامه جديد مديريت تصاوير به‌نام Photos هم وجود دارد که علاوه بر ايجاد مجموعه جامعي از تصاوير شما، نياز هاي شما مبني‌ بر ويرايش و فيلتر نمودن تصاوير را مرتفع مي‌سازد.
برنامه‌ هاي جديد در رايانه‌ هاي لمسي و رايانه‌ هاي متصل به دستگاه‌ هاي ورودي داده ماوس و صفحه‌کليد عملکرد بسيار بهتري داشته و به لطف بهبود کارايي پنجره‌ها، با کارآمدي بيشتري بر ميزکار ويندوز خود نمايي مي‌نمايند.

مديريت بروز رساني

در ويندوز 10 بروز رساني ها به صورت اتوماتيک دريافت و نصب مي شوند. مايکروسافت قصد دارد بروز رساني ويندوز 10 از عملکردي مشابه با بروز رساني يک وب سايت يا مرورگر وب برخوردار باشد و همه چيز در پس زمينه بدون اين که کاربر متوجه شود، صورت بگيرد.
البته مي توانيد از صفحه Settings بر بروز رساني هاي خود کنترل داشته باشيد. روي دکمه استارت کليک کرده و Settings را انتخاب کنيد. تقريبا هر چيزي که براي مديريت سيستم خود نياز داريد در اين صفحه قابل مشاهده است. روي Update & Security کليک کرده و Windows Update را انتخاب کنيد. سپس روي Advanced Options کليک کنيد. اگر نسخه Pro ويندوز 10 را در اختيار داريد قادر خواهيد بود بروز رساني ها را به تاخير اندازيد يا اين امکان را فراهم کنيد ويندوز 10 برنامه هاي ديگر مايکروسافت مانند آفيس را به طور اتوماتيک بروز رساني کند.

ويژگي اسنپ

استفاده از ويژگي اسنپ باعث مي شود تمام صفحاتي که باز شده به صورت مرتب در کنار هم قرار گرفته و دسترسي به تمام صفحات را براي کاربر آسان مي کند و براي انجام تمام کارهايي که مورد نياز کاربران است تا از برنامه هاي ويندوز راحت تر استفاده کند تاثير گذاز مي باشد.
گفتني است سيستم شما براي نصب ويندوز 10 بايد مشخصات فني زير را داشته باشد:

سرعت‌ بالاي 1 گيگاهرتزحداقل 1 گيگ رم (حافظه موقت) (2 گيگ رم براي نسخه64بيتي)16 گيگ فضاي خالي هاردديسککارت گرافيک دستگاه بايد دايرکت ايکس 9 با بالا را پشتيباني کندداشتن حساب کاربري مايکروسافت براي ادامه کار ضروري است.

استريم کردن محتواي صوتي و تصويري

براي استريم کردن ويديو و آهنگ از ويندوز به دستگاه‌هايي مثل تلويزيون‌هاي بزرگ، ابزارهاي مختلفي وجود دارد که يکي از معروف‌ترين آن‌ها، سرويس Plex است. اما سيستم‌عامل مايکروسافت بدون نياز به ابزارهاي جداگانه، از استريم بر مبناي پروتکل DLNA (مخفف Digital Living Network Alliance) پشتيباني مي‌کند. در اين زمينه فقط کافي است گجت‌هايي را پيدا کنيد که از DLNA پشتيباني مي‌کنند؛ گجت‌هايي مانند ايکس باکس وان اس يا تلويزيون‌هاي هوشمند.