تعمیر هارد گوشی

 همه ما امروزه از گوشی های موبایل استفاده میکنیم، گوشی های امروزی با آن چه که در گذشته بوده تفاوت های بسیاری کرده است و ما شاهد کاملترین گوشی ها در این دوران هستیم که با قابلیت اتصال به اینترنت اجازه داده اند تا تقریباً همه کارهای مورد نیاز خود را انجام داده و تمام انتظارات ما را برطرف کرده است.

به عنوان مثال گوشی های موبایل چند سال پیش دارای آی سی های کوچکی برای نگهداری و اجرای فریم ویر  یا همان سیستم عامل خود بوده اند که با اتصال یک مموری کارت میتوانستیم برخی فایل هایی مانند فیلم و عکس را در آن ها ذخیره کنیم و این در حالی است که موبایل های امروزی دارای هارد از نوع SSD هستند که در ادامه بعد از توضیحاتی از هارد موبایل به مشکلات و خرابی و همچنین تعمیرات آن صحبت خواهیم کرد.

تعمیرات موبایل سامسونگ

اگر از نظر لغوی بخواهمیم بررسی کنیم کلاً عبارت هارد برای گوشی موبایل یک  اشتباه است. چرا ؟
شاید از خود می پرسید که خب آخه تعمیرکاران حرفه ای نیز از عبارت هارد گوشی استفاده میکنند ! مثلاً  در مورد فلان مشکل گفته میشود که هارد گوشی شما خراب شده و باید تعویض شود پس اگر عبارت هارد در مورد حافظه ی بلند مدت گوشی اشتباه است چراکه این نام و عبارت حتی توسط تعمیرکاران و حتی حرفه  ای ها به  کار میرود. 
خب در ابتدا بهتر است بدانید که معنی عبارت هارد یعنی سخت و این عبارت از زمان هارد درایو کامپیوترها رواج پیدا  کرد و متاسفانه در ایران به اشتباه به همه نوع حافظه گفته میشود. باید بدانید هارد درایو به این دلیل به هارد کامپیوتر اطلاق می شود زیرا ساختار هارد کامپیوتر را یک دیسک سخت تشکیل می دهد که اطلاعات توسط هد و یا هد ها روی این دیسک و یا دیسک های سخت ذخیره و یا خوانده می شود و بنابر میزان حافظه ای که برای هارد دیسک کامپیوتر در نظر گرفته میشود و یا همان حافظه ی کلی هارد تعداد ایسن دیسک های سخت و هد ها هم متغیر است. دیسک سخت کامپیوتر در هنگام کار به گردش در می آید و هد هم با حرکت های نوسانی شروع به خواندن و نوشتن اطلاعات بر روی این دیسک ها می کند .  پس با این حساب میتوان فهمید که داخل هارد کامپیوتر قطعات متحرک وجود دارد و باز  هم اشاره میکینم  که عبارت هارد به دلیل دیسک سخت  که در داخل  حافظه ی بلند مدت کامپیوتر وجود دارد به آن اطلاق می شود با این مباحث می دانید که در داخل گوشی های موبایل خبری از این نوع قطعات متحرک نیست پس نمیتوان عبارت هارد را  برای گوشی ها به کار برد  و این یک اشتباه است.

پس حافظه ی گوشی را باید چه گفت ؟

گوشی های امروزی بسیار بسیار شبیه به کامپیوتر عملکرده  و برای کار کردن به سه اصل مهم در قطعات یعنی  یک پردازنده -  یک حافظه برای ذخیره ی اطلاعات که ساختار این حافظه مانند فلش مموری بوده که واژه ی صحیح ان حافظه ی فلش می باشد و رم نیازد دارد.
در حافظه ی فلش ( همان هارد ) سیستم عامل نصب میشود و همچنین برنامه های کاربردی . پردازنده که خب وظیفه ی پردازش اطلاعات را عهده دارد بوده  و همان CPU می باشد و رم هم به عنوان حافظه ی کوتاه مدت بوده و به مانند رم کامپیوتر عمل میکند و هر چقدر رم یک گوشی موبایل فضای بیشتری داشته باشد سرعت اجرایی برنامه ها در گوشی بالاتر خواهد بود.
از آن جایی که حافظه های فلش مموری از نوع  SSD می باشد حافظه ی گوشی موبایل هم همچین چیزی است و موبایل ها دارای حافظه ی فلش از نوعSSD می باشند که به اشتباه مردم آن را هارد گوشی می نامند که اگر گفته شود حافظه ی فلش گوشی صحیح می باشد.

تعمیرات موبایل 

خب همان طور که در بالا گفته شد حافظه ی بلند مدت در گوشی های موبایل حافظه ای است که سیستم عامل بر روی  آن نصب می شود  و حتی به صورت پیش فرض نیز هر برنامه ای که شما بر روی گوشیتان نصب کنید در این حافظه داخلی نصب خواهد شد ، هرگاه این حافظه ی فلش ( همان هارد گوشی ) دچار ایراد شود کارکرد گوشی به کل دچار اشکال شدید خواهد  شد و حتی گوشی موبایل یا خاموش شده و یا بوت نمی شود ( بالا نمی آید ).
 
در چنین مواقعی گاه با برخی از ترفند ها و راه حل هایی که در تعمیرات وجود دارد میتوان مشکل را برطرف کرد ولی در برخی از موارد نیز باید حتما تراشه ی حافظه تعویض گردد که تعویض تراشه نیز تا 60 درصد امکان این را دارد که گوشی مجددا راه اندازی شده و به  مانند روز اول کار کند  ولی در 40 درصد اوقات مشکل برطرف نمی شود و گوشی به کل خاموش خواهد شد.
البته در صورتی که حافظه ی فلش گوشی موبایل نیز کلاً سوخته باشد گوشی نیز خاموش می شود و در بسیاری از مراجعات مشتریان  که گوشی ان ها خاموش بوده بعد از بررسی مشخص شده که حافظه ی فلش گوشی  (همان هارد) ایراد داشته و با تعویض هارد و یا  ترمیم مجددا دستگاه راه اندازی و قابل استفاده شده است.
یکی از دلایل مهم در خرابی حافظه ی فلش و همان هارد گوشی این است که افراد و کاربران میخواهند خود و با تکیه بر آموزش هایی که در بستر وب وجود دارند گوشی خود را فلش کنند خصوصا افرادی که هیچ مطالعه و سر رشته ای هم در تعمیرات گوشی ندارند  خصوصا این که حتی در نرم افزارهم سر رشته ای ندارند و نتیجه این که در زمان بزورخطا و با قطع کردن یکباره ارتباط گوشی موبایل و رایانه در زمان فلش خورد باعث سوختن هارد گوشی میشوند که این بدترین کاری می باشد که کاربران با  گوشی های خود میکنند.
اگر گوشی شما نیاز به تعویض سیستم عامل دارد و نیاز دارند که فلش شود بهتر است که رفع مشکل و تعویض فلش را به تعمیرکاران حرفه ای بسپارید تا به درستی و اصولی گوشی شما فلش شود.