تين کلاينت چيست و چه کاربرد و ويژگي هايي در شبکه دارد؟

تين كلاينت به كامپيوتر همراه با نرم افزاري اطلاق مي شود كه جهت انجام  بسياري از كارهاي خود به شدت وابسته به كامپيوتر ديگر است به عبارت ديگر قسمتي از يك شبكه است كه در آن نرم افزار يا كامپيوتر به عنوان رابط عمل مي كند ، در حالي كه سرور تمام كارهاي واقعي را انجام مي دهد . تين كلاينت به عنوان يك كامپيوتر به تنهايي و يا به عنوان قسمتي از يك شبكه بزرگتر مي باشد ، مثلاً در يك شركت يا مدرسه اين نوع كامپيوتر شامل اطلاعات كافي جهت راه اندازي و برقراري ارتباط با سرور شبكه است و سرور ساير توان محاسباتي را فراهم مي كند .
تين كلاينت تمام اطلاعات و امكاناتي را كه در يك بخش از نرم افزار موجود روي سرور است ، مي بيند و به آنها دسترسي دارد . اما در پشت پرده برنامه ايي ديگر در سرور فعال است كه تمامي كارها را انجام مي دهد . دلايلي كه ممكن است افراد تين كلاينت را به كار گيرند شامل كاهش هزينه (قيمت پايين و مصرف برق كم با توجه به حذف يارانه ها )، سهولت در نگهداري و كاربرد و همچنين امنيت آن است . تين كلاينت خيلي ساده تر از يك كامپيوتر كامل و هزينه تهيه آن براي افرادي كه عمدتاً كار مشابهي انجام مي دهند پايين تر است . زيرا تين كلاينت ها نسبتاً ساده هستند و تعمير و نگهداري آنها ساده تر مي باشند .

بگذاريد در وهله اول به آناليز کلمه تين کلاينت بپردازيم.از نظر لغوي  تين کلاينت يک کامپيوتر کوچک و کم حجم است که معمولا داراي پردازشگرهاي ضعيف هستند و تقريبا بيشتر آنها از سرور مرکزي پردازش ميشوند.در اصل اين محصول براي کاربرد در يک پروسه متصل به سرور طراحي شده است. نقطه مقابل تين کلاينت را فت کلاينت(fat client) مينامند که برخلاف تين کلاينت که پردازش ها بيشتر روي سرور انجام ميگيرد در فت کلاينت بيشتر پردازي بر روي خود کلاينت صورت ميگيرد.به همين خاطر آنرا تين کلاينت مي نامند.تين به معناي کم حجم و کوچک ميباشد.
در اين مورد اگر تنها سرور اصلي پشتيباني گردد شما با تين کلاينت مشکلي نخواهيد داشت.نکته قابل توجه ديگر در تين کلاينت امنيت آنهاست. اولا که ميتوان براي دسترسي و کارکردن با تين کلاينت محدوديت تعريف نمود.به اين منظور که هرکسي نتواند با اين سيستم کار کند و دوم اينکه به خاطر وجد نداشتن حافظه و دسترسي نداشتن به اينترنت  تين کلاينت ها به هيچ وجهي ويروسي نميشوند.پي يکي از دغدغه هاي استفاده کنندگان به خاطر ويروسي نشدن دستگاهشان با اين تکنولوژي رفع خواهد شد.به دليل متصل نشدن لوازم جانبي ،هزينه هاي غير ضروري ديگر براي شما تراشيده نخواهد شد و در صورتي که شما خواستار ارتقاي سخت افزاري آن باشيد نسبت به ديگر دستگا هاي کامپيتري بسيار کم خرج تر است.دليل اين امر هم کوچک بودن قطعات نسبت به بقيه ميباشد.مصرف انرژي کمتر هم از مواردي  است که حتما نظر شما را جلب خواهد کرد.

امروزه کامپيوترهايي که به‌عنوان سرور بکار گرفته مي‌شوند بسيار قدرتمند هستند و همواره از همه ظرفيت آن‌ها استفاده نمي‌شود. لذا با متصل نمودن تين کلاينت‌ها به سرور مي‌توان قدرت و توان اضافي سرورها که بلااستفاده مانده است را بکار گرفت.
ويندوزهاي سرور توليدشده توسط شرکت مايکروسافت همگي به‌صورت استاندارد از تين کلاينت‌ها پشتيباني مي‌کنند لذا استفاده از اين فنّاوري کاملاً مطمئن و مقرون‌به‌صرفه هست.
کليه نرم‌افزارهاي محبوب و رايج شرکت مايکروسافت مثل مايکروسافت آفيس، شامل: ورود، اکسل، پاورپوينت و. .. به‌خوبي با تين کلاينت‌ها سازگار بوده و به‌راحتي کار مي‌کنند.

سيستم عامل در تين کلاينت ها

< سيستم عامل اين دستگاه ها اصولا به صورت EMBEDDED   بوده ، وازهردو خانواده مايکروسافت ويندوز يا لينوکس ميتواند مي باشد .
گرچه بعضي شرکتها نيز سيستم عامل و يا نرم افزار مديريتي مخصوصي را براي پشتيباني از تين کلاينت خود عرضه نموده اند.

دسته بندي تين کلاينت ها، براساس امکانات سخت افزاري و نرم افزاري که در thin client وجود دارد ، صورت ميگيرد .مانند:
 

  • نوع پردازشگر مرکزي( CPU ) ،
  • مقدار حافظه داخلي ( RAM )،
  • روش ذخيره اطلاعات ،
  • امکان يا عدم امکان نصب  نرم افزار ،
  • نوع سيستم عامل ( OS ) ،
  • نوع پروتکل هاي شبکه ،
  • و…
  •  

 کاربرد تين کلاينت، کوچک اما کاربردي

با توجه به مطالب ارائه شده در بالا ، کاربردهاي بسيار وسيعي براي استفاده از تيم کلاينت ها در نظر گرفته شده است . که نميتوان همه آن را در اين مطلب بيان نمود . با اين وجود برخي از مهترين کاربردهاي اين دستگاه را به اختصار در موارد زير مي توان جاي داد :
 

 

 بانک ها و ادارات مربوطه

  • سازمان ها
  • بيمارستان ها
  • مدارس جهت استفاده در کلاس هاي کامپيوتري
  • شرکت ها
  • کارخانه ها

<

 يک شبکه مبتني بر Thin Client چگونه فعاليت مي کند

يک شبکه مبتني بر اين تکنولوژي داراي يک يا چند سرور با ويژگي هاي خاص مي باشد. سيستم عامل اين سرورها مي تواند هريک از سيستم عامل هاي موجود (با توجه به برنامه هاي کاربردي موردنظر) نظير يونيکس، لينوکس،
(Windows NT Terminal Server Edition (NT TSE ، يا ويندوز باشد. علاوه بر سيستم عامل، بر روي هر يک از اين سرورها يک نرم افزار کنترلي وجود دارد که فعاليت هاي Clientها را کنترل مي نمايد. بسياري از اين نرم افزارهاي کنترلي به صورت رايگان عرضه مي*شوند و معمولا ً توسط شرکت هاي نرم افزاري، توليد مي گردند.

به طور کلي ويژگي هاي بارز تين کلاينت شامل موارد ذيل ميشود :

 

  • اندازه کوچک و کم حجم تين کلاينت
  • مصرف انرژي کمتر و کم هزينه تين کلاينت
  • امنيت بالاتر
  • سهولت در ارتقا سخت افزار تين کلاينت
  • امکانات مناسب با پورت هاي موردنياز و کامل تين کلاينت


در اين شبكه فقط كافي است سرور مديريت گردد. جهت رفع نقايص احتمالي نيز سرور اصلي مد نظر مي باشد.
در سيستم هاي تين كلاينت به علت عدم وجود نقطه ورود به شبكه، عدم امكان download كردن نرم افزار از اينترنت و نصب آن بر روي Clientها و همچنين عدم وجود هاردديسك، ويروسي شدن سيستم ها غيرممكن است. همچنين با استفاده از امكانات سيستم مديريتي و كنترلي موجود بر روي سرورها مي توان دسترسي كاربران را نيز به نحو مطلوب محدود نمود. در صورتي كه نرم افزاري بر روي سرور نصب نشده باشد، كاربران نمي توانند از آن استفاده نمايند