روش های بررسی و تعمیر کیبورد

شاید برای شما هم این اتفاق افتاده باشد که هنگام کار با کیبورد و تایپ، دکمه‌ای از آن گیر کرده و عمل نکند. در بیشتر موارد این موضوع به دلیل وجود کثیفی و گرد و غبار داخل کیبورد است. در این مواقع بیشتر ما سعی می‌کنیم با وارد کردن فشار بیشتر به دکمه آن را وادار به کار کردن کنیم. اما این کار اشتباه است چرا که ممکن است باعث شکستگی قطعات داخلی کیبورد شود. پس بهتر است خونسردی خود را حفظ کرده و با ترفندهایی که در اختیارتان قرار می‌دهیم، خودتان اقدام به تعمیر کیبورد کنید

انواع صفحه کليد

صفحه کليدها از شروع استفاده در کامپيوتر، تاکنون کمتر دستخوش تغييراتی شده اند. اغلب تغيرات اعمال شده در رابطه با صفحه کليد، افزودن کليدهائی خاص ، بمنظور انجام خواسته های مورد نظر است . متداولترين نوع صفحه کليدها شامل موارد زیر می باشد.

·         صفحه کليد پيشرفته با 101 کليد

·         صفحه کليد ويندوز با 104 کليد

·         صفحه کليد استاندارد اپل با 82 کليد

·         صفحه کليد پيشرفته اپل با 108 کليد

کامپيوترهای Laptop دارای صفحه کليدهای مختص به خود بوده که آرايش کليدها بر روی آنان با صفحه کليدهای استاندارد متفاوت است. برخی از توليد کنندگان صفحه کليد، کليدهای خاصی را نسبت به صفحه کليدهای استاندارد اضافه نموده اند. صفحه کليد دارای چهار نوع کليد متفاوت است.

·         کليدهای مربوط به تايپ

·         کليدهای مربوط به بخش اعداد (Numeric keypad)

·         کليدهای مربوط به توابع (عمليات) خاص

·         کليدهای کنترلی

صفحه کليد ويندوز، کليدهای اضافه ای را معرفی نمود. کليدهای Windows يا Start و يک کليد Application نمونه هائی در اين زمينه می باشند. صفحه کليدهای اپل اختصاص به سيستم های مکينتاش دارد. شکل زير يک نمونه از صفحه کليدهای فوق را نشان می دهد.

 

 عدم شناسایی کیبورد توسط سیستم
در هنگام برخورد با این مشکل  اولین کار این است که از سالم بودن ویندوز و درایور usb مطمئن شویم . برای این کار متخصصان در تعمیرات کامپیوتر از یک سیستم دیگر کمک می گیرند و کیبورد را روی آن چک می کنند. اگه مشکل از این ناحیه نبود به سراغ کابل کیبورد می رویم و برای این کار می توانیم از یک مولتی متر استفاده کنیم.
به این صورت که ابتدا مولتی متر را در حالت دیود/بازر قرار می دهیم. حالا یک سر پراب را به محل اتصال سیم و برد کیبورد وصل می کنیم و سر دیگر پراب رو هم تست میکنیم تا مشخص شود که بین کدام یک از پین های usb اتصال بر قرار است در این حالت اگر همه ی پین ها به برد اتصال داشت نشان دهنده این است که کابل ما سالم است و در غیر این صورت کابل معیوب است و باید تعویض گردد. اگر از سالم بودن کابل مطمئن شدید ولی هنوز سیستم کیبورد را شناسایی نکرد در این حالت شک نکنید که مشکل از آی سی  مشکی رنگ برد کیبورد است که غیر قابل تعمیر است.

در صورتی که کلیدهای کیبورد کار نکرد
گاهی همه چیز درست است ولی یک یا چند کلید کار نمی کند . این مشکل در بین علاقه مندان به تعمیرات کامپیوتر بسیار متداول است . در این جا مشکل از اتصال برد کیبورد با ماتریس است که باعث شده که چند کلید به خوبی کار نکند. در این مرحله از تعمیرات کامپیوتر مجبوریم که کیبورد را باز کنیم برای این کار  ابتدا کیبورد را از کامپیوتر جدا کرده و پیچ‌های آن را باز کنید و قاب کیبورد را به آرامی جدا کنید تا کلیدهای کیبورد جا به جا نشوند. دقت کنید که هنگام جدا کردن دو صفحه خارهای آنها شکسته نشوند. گاهی اوقات بسیاری از مشکلات کیبورد با تمیز کردن آن از بین می رود پس اگر کیبورد خود را باز کردیدحتما از یک پنبه آغشته به الکل سفید برای پاک کردن سطح مدار کیبورد استفاده کنید این کار را با دقت زیاد انجام دهید تا به مدارها آسیب نرسد و با یک پنبه خشک تمام سطح آن را خشک کنید. بعد از تمیز کردن همه چیز را به درستی سر جایش قرار داده و ماتریس پلاستیکی را تنظیم کرده صفحه کلید را ببندید.