راهنمای کامل و مقایسه انواع سی پی یو از نظر کارایی

زماني که شما تصميم مي‌گيريد براي اولين بار يک رايانه شخصي تهيه کنيد، بايد در مورد فهرست طولاني از قطعات و سخت‌افزارهاي مختلف تصميم‌گيري کنيد که قرار است در نهايت به مجموعه‌اي هماهنگ و يکپارچه تبديل شوند. در اين ميان پردازنده يکي از مهم‌ترين موارد است که احتمالا بر تصميم شما در انتخاب ساير قطعات هم تاثير مي‌گذارد
حال اولين و مهم‌ترين سوالي که بايد از خود بپرسيد اين سوال ساده است: AMD يا اينتل؟
بله کاملا شبيه انتخاب بين اپل يا مايکروسافت. اجازه دهيد کمي عميق‌تر به جزييات نگاه کنيم تا بدانيم کدام انتخاب براي سيستم شما بهتر است.

هزينه پردازنده

هزينه به عنوان اصلي‌ترين فاکتور براي انتخاب قطعات سيستم بين کاربران است، انتخاب سي پي يو مناسب نيز در کم‌تر شدن هزينه بسيار موثر است .
کافيست به قيمت‌هاي CPUهاي موجود در بازار نگاهي بي‌اندازيد، خواهيد ديد که چيپ‌هاي AMD در مقايسه با چيپ‌هاي اينتل ارزان‌تر هستند. ارزان قيمت‌ترين محصول AMD تراشهDual core AMD Sempron  و  Athlon  يا سري A  و پروسسورهاي Dual Core  هستند که قيمتي حدود 30 دلار دارند، که در مقايسه با ارزان قيمت‌ترين محصول اينتل، مثل G3930 Dual Core  که ارزشي معادل 40 دلار دارد ، قيمتي به مراتب پايين‌تر دارد.

معرفي نسل هاي CPU اينتل

نسل اول: معماري نِهِيلِم (Nehalem)، فرآيند ساخت 45 نانومتري، معرفي در سال 2008
نسل دوم: معماري سندي بريج (Sandy Bridge)، فرآيند ساخت 32نانومتري، معرفي در سال 2011
نسل سوم: معماري آيوي بريج (Ivy Bridge)، فرآيند ساخت 22 نانومتري، معرفي در سال 2012
نسل چهارم: معماري هسول (Haswell)، فرآيند ساخت 22 نانومتري، معرفي در سال 2013
نسل پنجم: معماري برادول (Broadwell)، فرآيند ساخت 14 نانومتري، معرفي در سال 2014
نسل ششم: معماري اسکاي‌ليک (Skylake)، فرآيند ساخت 14نانومتري، معرفي در سال 2015
نسل هفتم: معماري کبي ليک (Kaby Lake)، فرآيند ساخت 14 نانومتري، معرفي در سال 2016
نسل هشتم: معماري کنون‌ليک (Cannonlake)، فرآيند ساخت 10 نانومتري، معرفي در سال 2017
نسل نهم احتمالي: معماري آيس ليک (Ice Lake)، فرآيند ساخت 10 نانومتري، معرفي در سال 2018
نسل دهم احتمالي: معماري تايگر ليک (Tiger Lake)، فرآيند ساخت 10 نانومتري، معرفي در سال2019

تعداد هسته سي پي يو يا CPU Core

در پردازنده ها ، هرچه که تعداد هسته ها افزايش يابد، تعداد Task يا Thread هايي که به طورهم زمان پردازش مي شوند نيز افزايش مي يابد.
پايين ترين تعداد هسته ها را پردازنده هاي  Corei3 دارا مي باشند ، که تنها ? هسته است.
امروزه تمامي نسخه هاي پردازنده هاي  Corei3  ، ? هسته اي ميباشند.
تمامي پردازنده هاي Corei5  ، به غير از پردازنده Corei5-661  داراي ? هسته ميباشند.
پردازشگر Corei5-661 ، پردازنده اي ? هسته اي و با سرعت پردازش معادل ?.?? گيگا هرتز ميباشد.
پردازنده Corei3-560 نيز، پردازنده اي با سرعت پردازش ?.?? گيگاهرتزي ميباشد.
البته در هنگام خريد cpu با يک نگاه متوجه ميشويد اين پردازنده، مقرون به صرفه تر از Corei5-661 نيز ميباشد!
اما براي تصميم گيري نهايي ابدا عجله نکنيد .
توجه داشته باشيد که در اين حالت، چگونه برخي از فاکتورهاي پردازنده ، ميتوانند توان نهايي در پردازش يک CPU را تحت الشعاع قراردهند.
پردازنده  Corei3-560، داراي تعداد هسته و سرعت پردازش معادل  Corei5-661 است.
اما تجربه نشان داده است که در شرايطي مشابه ، خروجي ضعيفتري نسبت به پردازنده Corei5-661 خواهد داشت.
زيرا Corei5-661 از تکنولوژي خاصي به نام توربو بوست (Turbo Boost) بهرمند ميباشد.

 

عملکرد کش در سي پي يو

کش از جمله مهم ترين بخش هاي يک CPU است که متاسفانه کمتر به آن توجه مي شود. در واقع کشي که مشخصات ضعيفي داشته باشد مي تواند باعث کند شدن عملکرد سيستم شما شود. بنابراين توصيه مي شود که هميشه مشخصات کش يک پردازنده را قبل از خريد آن چک کنيد.
کش حکم رم براي پردازنده شما را دارد و اين يعني پردازنده از اين بخش براي ذخيره سازي تمامي کارکردهايي استفاده مي کند که پيشتر انجام داده. به اين ترتيب، هر دفعه که آن فعاليت ها مجددا از نو درخواست شوند، پردازنده مي تواند داده هاي مورد نيازش را به جاي اجراي مجدد يک فرمان از کش بگيرد و در نتيجه سرعت عمل بالاتري پيدا کند.

Intel در مقابل AMD

چالش هاحقيقت اين است که همزمان با افزايش فروش دستگاه هاي موبايل، هم AMD و هم اينتل به خوبي آماده پاسخ گويي به نيازهاي کاربران بودند. بازار کامپيوترهاي شخصي دسکتاپ روند نزولي و فروش لپ تاپ روند صعودي داشت و گوشي موبايل در انتظار نوآوري جديد بود. اينتل با پلتفرم لپ تاپ Centrino خود شهرت بسيار خوبي کسب کرده بود و اگرچه رقيب آن يعني Turion AMD با فاصله در مکان دوم قرار داشت، اما اين رقابت بين آنها در جريان بود تا بازاري را بدست بياورند که در آن پويايي، آينده دنياي کامپيوتر را رقم مي زند.
اينتل با قدرت آغاز کرد. آيا netbook را به ياد مي آوريد؟ قبل از آن، نتيجه خريد يک لپ تاپ کمتر از 500 پوند، داشتن يک لپ تاپ کند و بزرگ و با عمر باتري محدود بود. اولين نت بوک ها – مانند Asus Eee PC 701 که در سال 2007 در بريتانيا عرضه شد – زير 200 پوند قيمت داشتند و وزن آنها کمتر از يک کيلو بود، و بر خلاف چيزي که در رقابت هاي بازي هاي گروهي آنلاين مشاهده مي شد، نيروي پردازش کافي براي اجراي نرم افزارهاي امور پايه اي، – به طور عمده – نرم افزارهايي که در مرورگرهاي اينترنتي اجرا مي شوند، را ارائه مي کرد. پردازنده درون آن چه بود؟ يک نسخه بسيار ولتاژ پايين از Celeron بي مدعا.

پردازنده Core i5

آيا پردازنده‌ Core i5 در لپ‌تاپ، اولترابوک و کامپيوتر روميزي يکسان است و عملکردي يکساني دارد؟
اينتل تنها در نام‌گذاري پردازنده‌هاي i3, i5 و i7 مشتري خود را گمراه نمي‌کند. اينتل پردازنده‌هاي متفاوتي را براي اولترابوک، نوت‌بوک و کامپيوتر روميزي توليد کرده است که البته همه‌ي آن‌ها نيز در سري‌هاي Core i7, Core i5 و Core i3 قرار مي‌گيرند. اما پردازنده‌ي Core i7 که در کامپيوتر روميزي استفاده مي‌شود به مراتب قوي‌تر از نسخه‌ي لپ‌تاپ است و به همين ترتيب پردازنده‌اي که در لپ‌تاپ استفاده مي‌شود قوي‌تر از پردازنده‌ي Core i7 است که در اولترابوک قرار مي‌گيرد.
بخش اول در اين نام‌گذاري با i7, i5, i3 يا M شروع مي‌شود و مشخص کننده سري پردازنده است. عدد اول از بخش عددي، به نسل پردازنده اختصاص داد. در مثال بالا عدد ? نشان‌دهنده‌ي نسل ششم (Skylake) است و سه رقم بعدي نيز شماره‌ي SKU است. اما بخش مهم در پردازنده‌هاي اينتل که تفاوت بين پردازنده‌هاي موبايل و دسکتاپ را مشخص مي‌کند در انتهاي اين رشته قرار دارد.

سرعت کلاک يا همان فرکانس يک پردازنده معادل است با حاصلضرب فرکانس پايه (BCLK) (که معمولا 100 مگاهرتز است) در يک ضريب که با عنوان مولتي ‌پلاير (Multiplier) شناخته مي‌شود. به عنوان مثال فرکانس يک پردازنده‌ي 3.5 گيگاهرتزي از فرکانس پايه‌ي 100 مگاهرتز و ضريب 35 به دست مي‌آيد. در دنياي حرفه‌اي‌هاي کامپيوتر، مفهومي به نام اورکلاک (Overclock) وجود دارد که با تغييرات در مشخصات فني سخت‌افزارها، عملکرد کامپيوتر را بهبود مي‌دهد. يکي از راه‌هاي اورکلاک کردن کامپيوتر، دستکاري در فرکانس پايه و مولتي پلاير پردازنده است. اما معمولا در پردازنده‌هاي ارزان، ضريب مولتي ‌پلاير توسط سازنده قفل (Locked) مي‌شود و نمي‌توان تغييري در آن به وجود آورد. چنانچه بخواهيد در اين پردازنده‌ها به قدرت بيشتري دست پيدا کنيد، تنها مي‌توانيد اندکي (کمتر از 10 مگاهرتز) در فرکانس پايه تغيير ايجاد کنيد تا پردازنده‌تان کمي تغيير را به خود ببيند. اما در مدل‌هايي که مولتي پلاير باز (Unlocked) دارند، مي‌توانيد هم فرکانس پايه و هم ضريب را تغيير دهيد.