علت سوختن مادربرد چیست؟

 مادربرد به عنوان مغز سیستم های کامپیوتری نقش بسیار مهمی در روند کار آنها دارد. اگر برد اصلی رایانه شما ایراد داشته باشد یا به درستی کار نکند، عملکرد کل سیستم مختل خواهد شد. این قطعه اسلات هایی دارد که cpu، رم، کارت گرافیک و  در آنها جای می گیرندسوختن مادربرد کامپیوتر یکی از مشکلاتی است که در برخی موارد رخ داده و موجب نگرانی کاربران می شود. چنانچه این مساله تداوم یابد و مین برد سیستم به موقع ترمیم نشود، باید منتظر بروز ایردات جدی تر در رایانه خود باشید.

نشانه ها ی خرابی مادربرد :

آداپتور را وصل کنید و لپ تاپ را روشن کنید:
 هیچ اتفاقی نمی افتد.
 چراغ روشن می شود، فن شروع به کار می کند، اما صفحه نمایش روشن نمی شود و بعد از ۱۵-۱۰ ثانیه صدای کار کردن هارد دیسک را نمی توانید بشنوید.

 

خرابی مادربرد مشکل بزرگ و مهمی است که می تواند دستگاه شما را به مرگ نزدیک یا حتی منتهی کند. بسیاری از کارشناسان معتقدند که خرابی هایی که در مادربرد حادث می شود، نشانه این است که کاربر باید خود را برای خرید یک دستگاه نو آماده کند. حتما می دانید که مادربرد اصلی ترین بخش یک سیستم رایانه ای است. این قطعه مهم وظیفه کنترل کردن پردازشگر مرکزی و ارتباط دادن آن با اجزای دیگر را بر عهده دارد. با خرابی مادربرد کل عملکرد دستگاه از کار می افتد، زیرا پردازشگر به تنهایی با هیچ یک از قطعات ارتباط مستقیم ندارد و فقط یک پردازنده است.

مادربرد تعداد و انواع پورت‌های ورودی و خروجی سیستم رایانه ای را تعیین می‌کند و در حكم ستون فقرات دستگاه است. همه قطعات سیستم رایانه ای به طور مستقیم و غیر مستقیم به مادربرد وصل می شوند. مادربرد به کمک شاه راه های خود  (BUS) پل حیاتی انتقال داده ها بین قطعات را ایجاد می کند. به طور معمول مشخصات فنی مادربرد تفاوت چشمگیری در عملکرد کلی ایجاد نمی‌کند، ولی می‌تواند کمک کند اجزای کلیدی در کنار هم بهتر و سریع‌تر کار کنند. همه این عملکرد های مهم نشان می دهند که چه قدر خرابی مادربرد می تواند در کارکرد صحیح سیستم رایانه ای شما تاثیرگذار باشد دلایل بروز اشکال در مادربردها لپ تاپ و PC

 جریان کشیدگی :

هر وسیله جانبی که به مادربردها متصل شده و نیاز به توانی بیش از اندازه استاندارد ارائه شده توسط درگاه اتصال را داشته باشد و یا وجود اختلال در وسیله جانبی ازمادربرد جریان بیش از حد مجاز کشیده و موجب بوجود آمدن این مشکل می شود. به عنوان مثال: فن، حافظه ها و کارت های جانبی غیر استاندارد .

قطعه سوختگی :

سوختگی Chipset: یکی از دلایل اصلی این مشکل، استفاده از منابع تغذیه غیر استاندارد و یا غیر متناسب با کامپیوتر می باشد. همچنین وسایل جانبی به درگاه های IEE1394,USB و شیارهای گسترش میتوانند به چیپست اصلی صدمه وارد کنند.
سوختگی I/O: وسایل جانبی متصل ب درگاه های COM,LPT,PS2می توانند به چیپ I/O صدمه وارد کنند.

سوختگی قطعات مدارهای تغذیه پردازنده، حافظه و:

استفاده از قطعات آسیب دیده ، و یا آسیب دیدن قطعات در حین کار دستگاه به مدارهای تغذیه صدمه وارد می نماید.

قطعه پریدگی :

یکی از عواملی که موجب آسیب دیدن کالا میباشد ، این مورد علاوه بر اینکه کالا را از شرایط گارانتی خارج مینمایند میتواند موجب بوجود آمدن مشکلاتی از قبیل از کار افتادن کامل کالا و یا قسمتی از آن گردد، معمولا قطعه پریدگی بر اثر عدم دقت در اسمبل کردن سیستم ، باز کردن سیستم ((Disassemble ، حمل و نقل و مواردی نظیر آن که کالا در برابر ضربات اجسام دیگر مخافظت نمیشود بوجود می آید . لازم به ذکر است که در برخی موارد قطعه پریدگی بصورتی است که علاوه برقطعه جداشده از کالا، به محل قرارگیری قطعه بر روی برد مدار چاپی(PCB) نیز آسیب کلی وارد شده و در نتیجه کالا قابل تعمیر نمی باشد.