ريکاوري حافظه داخلي گوشي | نحوه انجام ريکاوري اطلاعات گوشي

گوشي‌هاي هوشمند نقشي کليدي در زندگي ما دارند. اين گوشي‌ها نه‌تنها کمک مي‌کنند که با اعضاي خانواده و دوستان در ارتباط باشيم، بلکه به کمک آنها مي توانيم فايل‌هاي مهم، عکس‌ها و موارد ديگر را در حافظه داخلي گوشي خود ذخيره کنيم. در هر صورت حافظه داخلي گوشي، فضاي ذخيره‌سازي محدودي دارد و مي‌توانيد برخي از فايل‌ها را حذف کنيد تا فضا براي داده‌هاي جديد باز شود.

گاهي عکس‌هايتان را قبل از اين‌که در جاي مطمئني ذخيره کنيد، خواسته يا ناخواسته از روي تلفن‌ همراه‌تان پاک مي‌شود. در اين شرايط شايد فکر کنيد عکس‌هاي مهم‌تان که گاهي براي ثبت آنها زحمت زيادي کشيده‌ايد، به تاريخ پيوسته‌ است! اما بايد بدانيد ممکن است هنوز راه نجاتي وجود دارد.

 

ريکاوري يا بازيافت عکس‌هاي بر باد رفته به عوامل متعددي بستگي دارد. يکي از عوامل مهم اين است که اين عکس‌ها در کجا ذخيره شده‌ است. اگر روي کارت قابل انتقال (removable) مانند کارت SD است، شانس آورده‌ايد و اگر روي فضاي ذخيره‌سازي داخلي تلفن ‌همراه‌تان باشد، در اين صورت مشکل جدي‌تري خواهيد داشت.

اولين گام مهم اين است که اينترنت خود را به طور کامل قطع کنيد ، بسته ها و يا WIFI فرقي ندارد ، همه را بايد قطع کنيد. علت اين امر براي اين است که يک حافظه زماني به خوبي قابل بازگشت و ريکاوري است که اطلاعاتي مجدد روي آن ريخته نشود و زماني که شما به اينترنت متصل هستيد دائما در حال تبادل اطلاعات هستيد.

يکي از روش هاي ريکاوري و بازيابي اطلاعات بدون نياز به روت، استفاده کردن از نرم افزار هاي ريکاوري ويندوزي بوده که چنانچه گوشي هوشمندتان پس از اتصال به کامپيوتر همانند فلش مموري در My Computer ظاهر گرديد مي توانيد از اين دسته نرم افزار ها استفاده نماييد. در بعضي از ورژن هاي سيستم عامل اندرويد هنگامي که گوشي را به کامپيوتر متصل مي کنيد مانند يک فلش مموري بوده و در اينصورت مي توانيد با نرم افزار هاي ريکاوري اطلاعات آن را بازيابي کنيد. چنانچه اطلاعات حذف شده بر روي کارت حافظه SD ذخيره بوده است، با استفاده از يک رم ريدر (Ram Reader) آن را به کامپيوتر متصل کرده و مانند يک فلش با آن برخورد کنيد.

يک سري از نرم افزار هاي شرکت EaseUS مي توانند به شما در جهت  ريکاوري اطلاعات کمک کنند. در نظر داشته باشيد که نرم افزار هاي ريکاوري اطلاعات شرکت EaseUS با سيستم عامل هاي ويندوز، Mac OS X، اندرويد و iOS سازگاري دارند.

همچنين نرم افزار MobiSaver for Android، برنامه‌ايست که به شما در بازگرداني اطلاعات حذف شده کمک مي‌کند. اين نرم‌افزار قادر به بازگرداني اطلاعاتي از قبيل شماره تماس‌ها، پيام‌ها، گالري، ويدئو، عکس، صوت و فايل‌هاي متني (سندها) است. در زير مراحل مربوط، قرار گرفته شده است.

بسياري از نرم افزار هاي ريکاوري مي توانند به سرعت نسبت به بازيابي اطلاعاتتان اقدام کنند. البته اطلاعات به چند طريقي از بين رفته باشند. از پاک کردن‌هاي معمولي با delete يا shift delele تا فرمت شدن و پارتيشن‌بندي و از بين رفتن پارتيشن و يا نصب مجدد سيستم عامل گرفته تا کرش شدن يا ويروسي شدن و از بين رفتن اطلاعات. انجام صددرصدي براي بازگشت اطلاعات حذف شده، امري تقريباً محال است. انتظار نداشته باشيد که تمام فايل‌هاي حذف شده با استفاده از نرم‌افزارهاي معرفي شده در زير، بازگرداني شوند. چون ممکن است بر اساس سازوکار سيستم‌عامل، فايلي پس از حذف، بلافاصله غيرقابل بازگشت باشد و يا ممکن است تا سال‌ها، آن اطلاعات حذف شده در حافظه بمانند و با نرم‌افزارهاي ساده بازيابي، آن اطلاعات بازيابي شوند. اين نرم‌افزارها تا آنجا که بتوانند اطلاعات مربوط به تماس‌ها، پيام‌هاي متني، عکس، فيلم و صوت را بازيابي مي‌کنند.

امکاناتي که نرم افزار هاي ريکاوري در اختيارتان قرار مي دهند شامل:

  • ريکاوري عکس هاي حذف شده
  • ريکاوري پيامکها
  • ريکاوري تاريخچه تماس ها
  • ريکاوري تنظيمات گوشي
  • ريکاوري مخاطبين
  • ريکاوري بوکمارکها
  • ريکاوري ديکشنري کيبرده
  • پشتيبان گيري از عکس هاي حذف شده

چند روش براي اجتناب از پاک شدن عکس‌ها:

 اکانت دراپ باکس داشته باشيد و آن را روي تلفن خود (با سيستم‌عامل آي.او.اس يا اندرويد) نصب کنيد. ويژگي Camera Upload را در تنظيمات دراپ باکس روشن کنيد. عکس‌هاي شما به‌طور خودکار هر زمان که به واي ـ فاي متصل شويد، در دراپ باکس آپلود مي‌شود.

يک نسخه کپي از عکس‌هاي خود در رايانه يا دستگاه ذخيره‌سازي ديگري داشته باشيد.

اگر از سيستم‌عامل اندرويد روي تلفن همراه خود استفاده مي‌کنيد، عکس‌ها را در کارت SD ذخيره کنيد.