آموزش کامل تعمير هندزفري و رفع انواع خرابی

اگر هندزفري شما کار نمي کند و نمي دانيد دقيقا مشکل کار کجاست از شما دعوت مي کنيم اين پست را مطالعه بفرماييد. در ابتدا ما نحوه پيدا کردن مشکل هندزفري را توضيح مي دهيم و در ادامه روش هاي تعمير جک و سوکت هندزفري گوشي موبايل سامسونگ، آيفون و غيره را توضيح خواهيم داد.
گام اول بايد سعي کنيد اتصال را فشار دهيد. اگر شما تنها موقعي که انتهاي جک اتصال هندزفري را فشار مي دهيد صداي موزيک را مي شنويد به قسمت تعمير جک شکسته هندزفري برويد.
اگر شما هيچ صدايي نمي شنويد احتمال دارد که مشکل از گوشي هاي هندزفري شما باشد .

سه دليل اصلي خراب شدن هندزفري يا ايرفون موارد زير است:

پارگي و زدگي سيم در مجاورت فيش اتصال به وسايل
پارگي سيم به دليل کشيده شدن در نقطه‌اي نامشخص
سوختن سيم‌پيچ ظريفي که در بخش درايور يا همان بلندگو به کار رفته است

بيشتر مواقع کاربر سيم هدفون را به شکلي قرار مي‌دهد که در محل اتصال سيم به فيش، پارگي ناقص و پس از مدتي پارگي کامل اتفاق مي‌افتد و صدا به طور کامل قطع مي‌شود. البته دو بلندگوي چپ و راست هم‌زمان از کار نمي‌افتد بلکه معمولاُ يکي دچار قطعي صدا مي‌شود. ممکن است پارگي سيم در نقطه‌اي نامشخص اتفاق افتاده باشد و حتي ممکن است بلندگو سوخته باشد که البته احتمال مورد آخر، کمتر است.
وسايل زير براي تعمير کردن ضروري است:

  • کابل‌هاي قابل تعويض
  • چسب (البته چسب‌هايي که به محض استفاده همچون پلاستيک مي‌شوند نيز توصيه مي‌شود)
  • وسيله‌ي لحيم کردن (هويه) به همراه سيم لحيم
  • سمباده
  • سيم‌چين
  • پيچ‌گوشتي
  • سيم لخت‌کن

از آنجايي که سيم هاي ارتباطي هندزفري هاي هميشه بسيار نازک و با قدرت کم است بايد دقت بسيار زيادي به آن ها داشته باشيم. اولين نکته در مورد اين سيم ها محل قرار گرفتشان است. هيچگاه هندزفري ها را نزديک محل هاي گرم قرار ندهيد.
اگر از هندزفري هاي تلفن همراه خودتان استفاده مي کنيد پس بهتر است ديگر هيچ هندزفري متفرقه اي را به تلفن‌تان متصل نکنيد. همچنين بايد دقت داشته باشيد که هندزفري خود را به گوشي هايي با برندهاي متفاوت متصل نکنيد.

-گوشي هندزفري را باز کنيد. اين مرحله براي هر گوشي فرق دارد چون هندزفري آنها متفاوت است.
اگر گوشي هندزفري شما پيچ دارد، آن را با پيچ گوشتي مناسب باز کنيد.
يک کاتر، پيک قاب بازکن يا هر ابزار نوک پهن ديگر را داخل شکاف گوشي هندزفري کنيد و آن را از هم جدا کنيد. ممکن است با اين کار بعضي قسمت هاي هندزفري آسيب ببينند. بنابراين مطمئن شويد هندزفري شما چه مدلي است و روش باز کردن آن را پيدا کنيد.
سيم ها را بررسي کنيد و مطمئن شويد شل (لق) نيستند. اگر خوش شانس باشيد، مشکل هندزفري آشکار خواهد بود. اگر هر سيم داخل گوشي هندزفري شل يا لق شده باشد بايد مجددا وصل شود. به دنبال پين هاي فلزي ريز بگرديد، خوش بختانه چند سيم به اين پين ها وصل مي شوند. اگر سيمي قطع شده بود مجددا آن را روي پين مربوطه لحيم کنيد.
درايور گوشي هندزفري را تعويض کنيد. شما مي توانيد يک درايور هندزفري را از فروشگاه بخريد که البته ممکن است کمي گران باشد. اگر تصميم گرفتيد که تعويض اين قطعه منطقي است، آنگاه هندزفري و درايور جديد خود را به يک فروشگاه تعمير موبايل ببريد. شما مي توانيد اين کار را خودتان نيز انجام دهيد ولي ريسک خراب شدن آن بالاست.